Annons:
Etikettkennel-valpar
Läst 2589 ggr
CockerspanielnLoke
6/30/16, 10:38 PM

mat

har en cocker spaniel på 9 veckor. vi har haft honom hemma i snart en vecka. när de kommer till maten så äter han aldrig upp sin mat. vi ger honom ca 1 dl 4 ggr om dagen. är de vanligt bland valpar att dom inte äter upp i början eller bör man vara orolig? han är hur glad som helst annars och dricker bra

Annons:
Åsa S
7/1/16, 7:50 AM
#1

Tror inte det är nån fara så länge som han är pigg och glad och växer som han ska och inte ser mager ut. Hundar är individer en del äter upp sin mat andra inte. Har inte erfarenhet av Cocker spaniel men welsh och engelsk springer spaniel även de är olika. Mina förädrar har flera hundar en av dem har aldrig varit speciellt matglad hon äter gärna lite och går sedan och gör något annat för att kanske 1-2tim senare äta mer vilket skapar problem för att de ju finns en annan hund i hushållet som gärna äter 2-3 portioner ifall han får chansen.

CockerspanielnLoke
7/1/16, 8:34 AM
#2

precis Åsa! han vill ju ha mat så känns som han äter så mycket han vill ha

taylor__lambert
7/1/16, 10:16 AM
#3

precis som åsa säger så är det ingen fara så länge hund är pigg och glad. :) Håll bara koll på hullet och allmäntillståndet :) Sen undrar jag, ger ni 1dl/måltid eller dag? Jag räknar sällan i dl utan jag väger gram för det blir mer rätt då.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CockerspanielnLoke
7/1/16, 10:49 AM
#4

vi ger 1 dl/ måltid. han äter ett foder som heter mera dog!

CockerspanielnLoke
7/1/16, 10:52 AM
#5

tycker ni man ska ge maten uppblött eller torrt?

taylor__lambert
7/1/16, 11:40 AM
#6

Okej, enligt vad jag kan se på deras anvisningar låter det lite mycket för en valp, på en påse jag kollar på  (mera dog junior 1) ska det vara 75gram/dag och det delat på 4 portioner blir ca 1/4 dl per måltid (beroende på bitarnas storlek då förstås).

Om du ska ge blött eller torrt beror på individen, jag kunde inte ge torrt utan fick blöta upp maten för att min hund svalde bitarna hela och tuggade inte alls.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
7/1/16, 11:42 AM
#7

Jag skriver detta i all välmening då jag fick helt fel aviseringar från min uppfödare (1dl 5ggr/dag) efter 3 månader hade jag en överviktig valp, en cocker valp som vid 6mån vägde närmare 20kg! 

Jag vill inte att andra ska göra fel och gör allt för att hjälpa :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CockerspanielnLoke
7/1/16, 12:38 PM
#8

tack Taylor men det du läste om mera dog potionerna, utgår man inte från vad hunden kommer vägs ungefär som fullvuxen? :)

taylor__lambert
7/1/16, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Man ska ju helst inte utgå från det som påsen angiver enligt min erfarenhet :p tex enl rasstandard får en cocker max väga 15 kg, men det är ju helt individuellt. Allt beror på hur stor hunden är så när den är vuxen så måste man gå efter vad man själv anser att hunden ska väga så det passar till hundens storlek. Tex min cocker skulle se ut som ett skellett om han vägde 15kg, för han är för stor, han är större än vad rasstandarden säger att de ska vara. Jag kollade på denna tabell, och som jag anser denna tabell tycker jag att cockern hamnar på "small" hundarna. Så kollar jag på hur gammal din hund är 9v = ca 2mån gammal och då är anvisningarna per dag 75gram :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CockerspanielnLoke
7/1/16, 2:02 PM
#10

okej så du tycker vi ska ge han 1/4 dl 4 ggr om dagen? eller ska man öka lite o kanske ge han 1/2 dl 3 ggr om dagen?

taylor__lambert
7/1/16, 2:06 PM
#11

Det beror ju på hur bitarna är. Det är därför jag aldrig mäter i dl utan alltid i gram för att det ska bli korrekt. Sen när man väl vet exakta grammen då ser man ju tydligt i dl måttet vart det ska vara på. En del foderbitar är gigantiska, andra är pytte små och då väger de oftast olika. Så inskaffa gärna en köksvåg ( 150:- eller så brukar de kosta) så blir det lättare, det blir också lättare att mäta när man byter till vuxen foder :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: