Annons:
Etikettbeteende
Läst 3326 ggr
aliciablad
2018-10-10 21:38

Passar en cocker mig?

Hej! Har en kompis som har skaffat två jakt cocker spaniel valpar som nu är ca 4 månader gamla. Jag har blivit väldigt charmad av den ena, älskar hans följsamhet och mjuka sätt. Problemet är bara att de har en extrem motor. För min kompis är det såklart mest positivt eftersom hon tränar mycket och ska så småningom ha dem i jakt men det är alldeles för mycket för mig. Har därför blivit intresserad av sällskapetsvarianten(dvs den engelska). Jag vill ha en hund som gärna hänger med på det mesta om det så är att gå i skog och mark, en dag på stan eller att åka båt. Jag är inte jätteintresserad av träning utöver att lära lite tricks, gömma Godis och lägga lite spår, men är som sagt ute och går runt en timme per dag. Tror ni att cocker skulle kunna funka för mig? Har hört att även sällskapsvarianten är rätt aktiv men det är ju alltid svårt att veta. 😊 Har för tillfället dvärgschnauzer och tycker att de har en väldigt lagom energinivå. Tack på förhand!

Annons:
Emouse
2018-10-11 10:13
#1

Hej!

Det skulle jag absolut säga att den gör! De har absolut energi och vilja att hitta på saker, men inte alls som en jaktcocker utan passar väldigt bra som en aktiv, glad och följsam sällskapshund🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

aliciablad
2018-10-11 10:26
#2

Vad kul att höra! Hur mycket tid behöver man lägga på Pälsvård om man bara vill ha en enkel vardagrfrisyr och inte en full utställningspäls(om det ens är nån skillnad)?

Emouse
2018-10-11 13:49
#3

#2 Det beror helt på hur mycket päls du vill att din hund ska ha!

Vi är lata, klipper ner honom med maskin hemma när han börjat få lång päls och borstar lite då och då om han har blivit skitig och som fastnat i pälsen. Mindre päls = mindre borstning. 

Men av min erfarenhet så är det inget jättejobb, har man en hund som får mycket päls så är det nog lättast att ta den till frisören (om man inte klipper själv) och korta ner det  och borsta vid behov någon/några gånger i veckan beroende på längd🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

aliciablad
2018-10-11 14:21
#4

Det låter inte så farligt, ungefär som dvärgschnauzer då! Det har ju såklart att göra med hur mycket aktivering de får, men är de över lag såna att dom har en av och på knapp? Dvs är de i regel lugna inne och busiga ute om du förstår vad jag menar?

Emouse
2018-10-11 15:27
#5

Det skulle jag absolut säga att dem har, generellt sett. Sedan finns det ju undantag såklart! Dem är ganska lätta och behagliga att ha och göra med, både ute och inne. De är ganska bra på att veta när det är lugn och ro som gäller och när det är hopp och lek som gäller även utomhus🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

aliciablad
2018-10-12 10:35
#6

Jo allt är ju såklart individbaserat! Hade en mellanpudel som inte riktigt kunde slappna av inomhus, inte så att han brötade runt men så fort jag reste mig så var han på och väntade på att något skulle hända, i princip oavsätt hur mycket aktivering han fått, så det är därför jag frågar. Men det låter ju jättebra!

Annons:
Emouse
2018-10-12 11:24
#7

Runt mat-tid kan det bli lite rantande här hemma, så fort en rör sig så springs det fram till matskåpet och så vidare, men ja det är som sagt väldigt individuellt!

Med bra föräldrar med passande temperament och personlighet så kommer du säkerligen få en hund du trivs med🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

aliciablad
2018-10-16 12:27
#8

Ja precis, tack så jättemycket!

Upp till toppen
Annons: