Annons:
Etikettövrigt
Läst 2808 ggr
judmon
2018-11-14 15:47

Min första cocker spaniel

Hej! Vi är ett pensionerat par (76 och 62 år) som letar efter en cocker spaniel valp. Vi bor i ett stort hus på landet, cirka 7 mil från Stockholm. Vi har en ganska stor trädgård med skog bredvid oss. Vi har 2 katter, 9 och 10  år gamla, ej hundvana. Har kattlucka så att de kan gå ut och in när de vill. Vi har ingen hundvana. Har 2 stora hundar i närmaste familjen. Vi är alltid hemma, promenerar mycket. Vet att cockern behöver mycket Pälsvård, men det är inga problem. Jag kommer att gå en trimkurs, valpkurs, spårkurs m m. Ingen utställning. Behöver tips vad som är bäst för en nybörjare, tik eller hanhund? Något annat vi bör tänka på som är viktigt? Hur vänjer vi våra katter vid valpen? Tacksam för svar.

Mvh Judith

Annons:
SuperLimm
2018-11-20 17:32
#1

Tror inte kön spelar någon roll utan det är mest en smaksak. En tik löper oftast två gånger om året och då i ca tre veckor. Under dessa tre veckor brukar många tikar bli lite jobbiga. Det ska luktas på allt och kissas överallt. Tikar upplever jag också som lite ojämna i humöret. Dom kan vissa dagar vara lite sura och bittra. Hanhundar däremot reagerar ofta på tikar som löper så har ni ett gäng löptikar i närheten så kan hanen reagera när dom löper flera gånger om året. Dom vill ofta lukta och kissa på allt. Jag upplever hanar som jämnare i humöret. Alltså att dom oftare är glada och trevliga och väldigt sällan sura. 
Så kort och gott kan man säga att en hane "löper" året runt och kan påverkas av löptikar året runt medans en tik löper max 6 veckor om året. Men jag gillar ändå hanar bättre då jag tycker dom är trevligare och gladare. Jag har en tik och hon är ofta sur. Hon kan även sura ett tag efter om hon inte fått som hon vill eller fått ett bad eller liknande.

En cocker spaniel är väldigt envis. Klarar ni av att stå emot en hund som tigger mat utan att ge den mat? 

Kolla på cockerspanielklubbens hemsida efter uppfödare i er närhet. Åk sen och hälsa på en eller flera uppfödare och välj sen den ni trivs bäst med. Att trivas med sin uppfödare och känna att man kan kontakta den vid eventuella problem alla år framöver är guld värt. 

När jag skaffade valp hade jag redan katter som var hundvana. Men vi avgränsade ändå åt katterna så dom hade sina egna ställen dit dom kunde "fly" från valpen.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: